Voor elke school een programma op maat

Liever naar de smidse, de werf, het museum of het Gooimeer?

1. We starten met een gastles in de klas over de historie van Huizen, de visserij en natuurlijk de botter waarmee werd gevist op de toenmalige Zuiderzee. Passend in het lesrooster van de school kunnen leerlingen gedurende een aantal weken daarna zelfstandige lesactiviteiten doen. Een speciale webpage is ingericht om de kinderen hun activiteiten bij te laten houden in een persoonlijk logboek.
  2. Vervolgens is een bezoek aan het Huizer Museum mogelijk. Hier wordt het cultureel erfgoed op het gebied van visserij, klederdracht en het boerenleven zichtbaar gemaakt en beleefd. De leerlingen doen een rondleiding, een wandeling door het oude vissersdorp of een workshop.
  3. Een bezoek aan de smidse Vuurspetters, gevestigd op het terrein van de bitterwerf hoort er zeker bij. Gediplomeerd smid Annelied van Dijk laat de kneepjes van het smidsvak zien.
  4. De cyclus wordt afgesloten met een bezoek aan de botterwerf; tussen 9 en 12 uur doen de leerlingen een aantal activiteiten zoals een wedstrijd rouwknopen, een speurtocht op de werf en een demonstratie nettenbreien. Als het weer het toelaat vaart de klas vervolgens met ervaren bemanning ruim een uur op een botter op het Gooimeer. De leerlingen mogen ook aan het roer staan en helpen met het hijsen van de zeilen.
  • Locatie: op school, op de botterwerf, in de smederij en/of Huizer museum en/of op het Gooimeer
  • Tijdsduur: gastles in de klas 1 uur, bezoek werf 2 uur en vaartocht 1 uur
  • Kosten: gastles en werfbezoek € 30, Huizer Museum is gratis, bezoek aan smidse € 60, vaartocht € 75
  • Informatie: www.huizerbotters.nl