Gemeentes onverdeeld positief over het Informatiepunt Digitale Overheid bij de bibliotheek

Gepubliceerd op: 5 juli 2023 15:26

Bibliotheek Gooi+ ontvangt via alle gemeenten in haar werkgebied subsidie voor het IDO, het Informatiepunt Digitale Overheid. Deze subsidie komt vanuit het Rijk voor alle bibliotheken die de IDO-dienstverlening uitvoeren. De gemeentes zijn heel positief over wat de bibliotheek hiervoor biedt.

Veel zaken die inwoners zelf moeten aanvragen of regelen, kunnen alleen nog maar digitaal gedaan geworden. Daarvoor is ook vaak een DigiD nodig. Dat is voor veel mensen erg lastig. Ook bevatten formulieren vaak moeilijke woorden en vragen. Niet iedereen weet op de websites van overheidsinstanties de informatie goed te vinden. Met het IDO biedt de bibliotheek gratis hulp en ondersteuning aan iedereen. Bij vragen die te maken hebben met landelijke instanties zoals de Belastingdienst, SVB, UWV, DUO, CBR en ook met de gemeente. Denk bijvoorbeeld aan het regelen van een DigiD, huurtoeslag aanvragen of werk zoeken. De bibliotheek denkt mee en geeft informatie zodat je verder kunt. Voor vragen die specifieke hulp en kennis vragen, werken wij samen met lokale en regionale maatschappelijke organisaties. Wij kunnen bij hen een afspraak voor je maken. En veel organisaties houden een gratis inloopspreekuur in de bibliotheek. Daar kan iedereen terecht. Ook met vragen als je niet weet welke hulp je waar moet vragen.

Er zijn bijvoorbeeld spreekuren van Seniorweb, voor allerlei computer- en digitale vragen. Spreekuren van energie coöperaties, als je wilt weten hoe jij energie kunt besparen, hulp bij het zoeken naar werk door het Leerwerkloket, spreekuren voor allerhande vragen aan de wijkagent of de brandweer, hulp bij het invullen van formulieren door Humanitas. Eigenlijk op alle gebieden in het leven waar je wel eens een vraag over of hulp bij nodig hebt kunnen we jou helpen of doorverwijzen in de bibliotheek. Kijk ook eens op onze website voor een overzicht https://www.bibliotheekgooiplus.nl/leren

Het Informatiepunt is er voor iedereen. Ouderen lijken soms de enigen te zijn die moeite hebben met de digitale wereld, het tegendeel is waar. Ook jongeren kunnen vaak nog best wat hulp gebruiken met ingewikkelde sites van de overheid. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van studiefinanciering op de site van DUO.

Om mensen te helpen om zelf te leren om beter met internet en de computer te werken, heeft de bibliotheek allerlei mogelijkheden. Er zijn gratis cursussen op allerlei niveaus. Bijvoorbeeld om te oefenen met DigiD. Maar ook voor als je nog nooit met de computer gewerkt hebt. We doen dat in kleine groepjes in een rustig tempo. En het is er ook gezellig. Weet je iemand in je omgeving die het ook wil leren? Kom gerust samen! Ook zijn er Digimaatjes, die 1 op 1 met je programma’s oefenen op smartphone, tablet of computer. Zo leren we iedereen die daar behoefte aan heeft om zelf digitaal zaken te kunnen regelen.